Pages

Wednesday, January 22, 2020

ברוח בית הלבן? גרינבלאט רומז שארצות הברית תתמוך בסיפוח בקעת הירדן - ישראל היום

ברוח בית הלבן? גרינבלאט רומז שארצות הברית תתמוך בסיפוח בקעת הירדן - ישראל היום

רמז לעמדה האמריקנית? שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר ג'ייסון גרינבלאט, שהיה בין מנסחי "עסקת המאה", הצטרף לשיח המתעורר על סיפוח בקעת הירדן על ידי ישראל, וייתכן שרמז על שינוי כיוון בממשל האמריקני. גרינבלאט התייחס לנושא בחשבון הטוויטר שלו, ואמר כי יש צורך לשנות את הנחות היסוד בנוגע ליחסים בין ישראל לפלשתינים בדרך לשלום.
בציוץ שפרסם, בתגובה לאזהרת שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, כי סיפוח שכזה יסכן כל סיכוי לקדם שלום באזור, כתב גרינבלאט למלאדנוב" "אני מכבד אותך, ומעריך את הצהרותיך, אך לא בכל דבר אנחנו מסכימים". גרינבלאט המשיך וכתב על החלת הריבונות: "בסוגיה זו אני חולק על דעתך, כדי לקדם את השלום בין הצדדים, אנו צריכים להסתכל על המציאות מחדש בכל הנוגע ליהודה ושומרון.

מוקדם יותר היום הזהיר שליח האו"ם מפני השיח הישראלי הצובר תאוצה בנוגע לסיפוח בקעת הירדן, ואמר כי "סיפוח חלק או כל שטחי C בגדה המערבית, אם תיושם, תנחית מכת מוות לכל ניסיון לחדש את המשא ומתן עם הפלשתינים, לקידום שלום אזורי ולפתרון שתי המדינות".

יש לציין כי גרינבלאט כבר לא נושא בתפקיד רשמי מטעם ממשל טראמפ, אולם הוא נותר עם קשרים מצוינים בממשל ובבית הלבן. בנוסף, הוא בין האנשים היחידים המכירים את תכנית השלום של הממשל לכל פרטיה. מאז שהחלה כהונת טראמפ, לפני שלוש שנים, ועד לפני כשלושה חודשים, גרינבלאט היה המוציא והמביא העיקרי מטעם הממשל בכל הנוגע לתהליך המדיני.

לכל הרוב המוחלט של התקופה גרינבלאט הוחרם על ידי הרשות הפלשתינית ונאלץ לפגוש בחשאי נציגים פלשתינים בלתי רשמיים. נראה שסירוב הפלשתיני לשתף פעולה עם הממשל, קרבה את צוות השלום לתמוך בצעדים חד צדדיים וזאת לנוכח העדר האפשרות לקיים משא ומתן בין ישראל לבין הפלשתינים. 

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון הודיע ראש הממשלה נתניהו, במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת, שאם יבחר שוב ויקים את הממשלה הוא יחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן.  מאז חזר על כוונתו במספר הזדמנויות.

נתניהו על סיפוח בקעת הירדן // צילום: עמי שמיר

רבים על הסיפוח

אתמול נרשם קרב עקיצות סביב סוגיית סיפוח בקעת הירדן בין יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לנתניהו. המועמד לראשות הממשלה בני גנץ הצהיר אתמול כי יפעל להחלת הריבונות בבקעה לאחר הבחירות, ואילו נתניהו עקץ אותו בחזרה ואמר: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו, בהסכמה רחבה בכנסת?". בנוסף תקף נתניהו את גנץ על התלות שלו לכאורה ברשימה המשותפת "בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו". 

גנץ השיב לדברי נתניהו: "קודם נדון בחסינות, אח"כ ננהל את החלת הריבונות". מוקדם יותר יו"ר מפלגת כחול לבן סייר במועצה האזורית מגילות צפון ים המלח בבקעת הירדן, יחד עם חבר הנהגת כחול לבן, שר הביטחון לשעבר ח"כ משה (בוגי) יעלון, ראש המועצה אריה כהן וחברי הכנסת אורנה ברביבאי, יועז הנדל ואלון שוסטר.

בנט על יוזמת סיפוח הבקעה: "רק המעשים יקבעו"

במפלגות הקואליציה הביעו אתמול תמיכה בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר בכנסת את חוק החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן. 

שר הביטחון, נפתלי בנט, אמר הבוקר: "‏הדיבורים על החלת הריבונות בבקעת הירדן, בשומרון וביהודה הם מבורכים. אך אלו, כאמור, בינתיים רק דיבורים. המבחן היחיד הוא המעשה: ‏אני קורא לראש הממשלה להביא להצבעת הממשלה ביום ראשון הקרוב צו להחלת הריבונות, ‏ואחר כך להביא את הצו לאישור הכנסת ביום שלישי. ‏רק מעשים בפועל יקבעו".

יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי, ציין: "סיעת ש"ס בראשותי תתמוך בחוק ובכל החלטה ויוזמה להחלת ריבונות בבקעת הירדן ובהתיישבות ביהודה ושומרון. זו נחלת אבותינו שהובטחה לעם ישראל מדורי דורות. נמשיך לפעול בכל כוחנו לביסוס אחיזתנו בארץ ישראל ולחיזוק ההתיישבות היהודית בבקעה וביהודה ושומרון". 

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, תקף מנגד את ראש הממשלה בפוסט שפרסם בפייסבוק והאשים אותו בספין: " אדוני ראש הממשלה, עכשיו ברור יותר מאי פעם שאין לך שום קשר לא לימין ולא לשמאל. בקעת הירדן מעניינת אותך כקליפת השום. הדבר היחיד שמעניין אותך זו חסינות. אבל, מעבר לחסינות ולכל הספינים יש כאן מדינה. אתה מכהן כראש ממשלה ברצף משנת 2009, ומשום מה למעלה מעשור לא שמעתי אותך מדבר כל כך הרבה על להחיל ריבונות על בקעת הירדן, שלא נאמר עושה פעולה כלשהי.

Let's block ads! (Why?)



2020-01-22 15:59:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzI2NzM10gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment