Pages

Friday, October 11, 2019

ראש ממשלת אתיופיה זכה בפרס נובל לשלום - וואלה!

ראש ממשלת אתיופיה זכה בפרס נובל לשלום - וואלה!

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד זכה בפרס נובל לשלום
צילום:רויטרס, עורך:שאול אדם

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, זכה היום (שישי) בפרס נובל לשלום, זאת בזכות סיום המלחמה עם אריתראה בשנה שעברה. הוא גם קידם במהלך השנה וחצי שהוא בשלטון שורת רפורמות דמוקרטיות במדינה שבמזרח אפריקה, ונחשב למועמד מוביל לזכות בפרס היוקרתי עוד בשנה שעברה.

ועדת הפרס הכריזה כי ראש ממשלת אתיופיה זכה לאור מאמציו "להשיג שלום ושיתוף פעולה בינלאומי, ובמיוחד ביוזמה הנחושה שלו לפתור את סכסוך הגבול עם אריתריאה". עוד נאמר כי "הפרס נועד להכיר בכל הצדדים הפועלים למען שלום ופיוס באתיופיה ובאזור מזרח וצפון-מזרח אפריקה".".

לשכתו של ראש ממשלת אתיופיה מסרה כי "אנחנו גאים כאומה" בזכייה בפרס. "הניצחון וההכרה האלו הם ניצחון משותף לכל האתיופים, וקריאה לחיזוק הנחישות שלנו להפוך את אתיופיה - האופק החדש לתקווה - למדינה משגשגת עבור כולם", נכתב מטעם לשכתו של אביי.

לקריאה נוספת על ראש ממשלת אתיופיה
כבר לא מלחמה, כבר לא מדינת משטרה: הלוחם שייקח פרס נובל לשלום

אתיופיה ואריתראה השכנות ניהלו מלחמה בגבולן בין 1998 ל-2000, ורק בשנה שעברה חידשו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן. בנוסף לכך, אביי שחרר אלפי אסירים פוליטים, אפשר למנהיגי אופוזיציה לשוב למדינה מגלות ופעל לקידום נשים בממשלו.

עם זאת, נותרו לו לא מעט אתגרים. מאות בני אדם נהרגו בסכסוכים אתניים במדינה מאז שעלה לשלטון באפריל אשתקד, בין היתר סביב חלוקת משאבים וכוח בין הקבוצות הרבות המרכיבות את המדינה המזרח-אפריקנית.

הפרס, ששוויו תשעה מליון קורנות שבדיות - כ-900 אלף דולר - יחולק ב-10 בדצמבר בטקס באוסלו, בירת נורבגיה.אביי הוא הזוכה המאה בפרס נובל לשלום, שבשנים האחרונות איבד מיוקרתו לאור שורת בחירות שנויות במחלוקת, הבולטת שבהן בנשיא ארצות הברית ברק אובמה עם תחילת כהונתו.

בסך הכול, היו 301 מועמדים לפרס נובל לשלום השנה, מתוכם 223 אנשים ו-78 ארגונים. מועמדת בולטת נוספת שהוזכרה כזוכה אפשרית היא הפעילה הסביבתית גרטה תונברג בת ה-16 משבדיה.

אביי, בן 43, הוא המנהיג הצעיר ביותר באפריקה. הוא ירש את היילמריאם דסלן, בעקבות שלוש שנים של הפגנות רחוב אלימות. מיד עם עלייתו, הבטיח ראש הממשלה לשנות את המדינה בת מאה מיליון התושבים.

לצד הרפורמות הפוליטיות, הוא ערך שינויים עמוקים בשירותי הביטחון שעזרו לקואליציית ה-EPRDF השלטת במדינה מאז 1991 לאחוז בכוחה ובכירים לשעבר הועמדו לדין בשל הפרות זכויות אדם. כמו כן, אביי פתח את הכלכלה המסוגרת של אתיופיה לטובת השקעות זרות, וצעירי המדינה תולים בו תקוות רבות.

אביי, קצין לשעבר שצמח בתוך המערכת האוטוריטרית ששלטה באתיופיה מאז נפילת משטרו של מנגיסטו היילה מריאם, הוא בן לקבוצת האמהרה, הגדולה ביותר מקרב הקבוצות האתניות שנדחקה לשוליים תחת המשטר הנוכחי. לאור זאת, הוא חווה התנגדות לשינויים עמוקים מתוך הקואליציה שלו, שגולמה גם במעשי אלימות. בחודש יוני נעשה ניסיון הפיכה במדינת המחוז של אמהרה, שבמהלכה חוסל רמטכ"ל צבא אתיופיה לצד בכירים אחרים.

Let's block ads! (Why?)



2019-10-11 09:02:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMTc1NzLSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment